Nie jedz za szybko!

W pośpiechu chwytasz kanapkę i zjadasz ją w drodze do pracy? Obiad zjadasz w 5 minut w drodze na ważne spotkanie? Zwolnij! Badania dowodzą, że szybkie jedzenie dwukrotnie zwiększa ryzyko nadwagi.

Naukowcy z Uniwersytetu w Osace przebadali zwyczaje żywieniowe ponad 3 tysięcy osób. Połowa z nich jadła w zwykłym tempie, druga część miała wilczy apetyt. Co się okazało? Aż 84 proc. mężczyzn jedzących szybko miało nadwagę. Podobnie rzecz miała się z kobietami – te, które błyskawicznie pochłaniały swoje porcje, dwa razy częściej miały nieprawidłową masę ciała. Nic dziwnego. Szybkie jedzenie zaburza pracę ośrodka sytości w mózgu – nie nadąża on wysłać sygnału, że już się nasyciliśmy, więc jemy zbyt duże porcje.

Jak jeść wolniej? Skorzystaj z naszych sprawdzonych porad:

  • licz, ile razy gryziesz każdy kęs – staraj się przeżuwać go 20–30 razy. Dzięki temu pokarm jest bardzo dobrze rozdrobniony, krócej zalega w żołądku i szybciej go trawisz. To zaś pozwoli ci uniknąć wzdęć.
  • skup się na jedzeniu – odłóż gazetę, wyłącz telewizor i myśl tylko o tym, co jesz.
  • jedz po jednym kęsie – następny bierz do ust, gdy poprzedni jest już całkowicie przeżuty i połknięty. Od czasu do czasu pomiędzy kęsami wypijaj łyk wody. Po każdym kęsie odkładaj sztućce na talerz.

You may also like...