Nasiona chia – hit czy kit?

Nasiona chia przez wieki były podstawą diety Azteków i Majów. Dziś wiele osób zwraca na nie uwagę ze względu na niezwykłe właściwości prozdrowotne. Czy słusznie chia uważane są za superfood? Czytajcie dalej!

Prześledziliśmy badania naukowe dotyczące chia i jesteśmy pod wrażeniem – bez wątpienia te małe nasionka kryją wielką moc. Poniżej przedstawiamy pięć największych zalet nasion chia.

 

 Kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6

Nasiona Chia są cennym źródłem kwasów Omega. Co ważne, ich proporcja (30% Omega-3 oraz 40% Omega-6) jest szczególnie korzystna dla ciała i umysłu.  Chia zawierają również odpowiednie proporcje długołańcuchowych nienasyconych trójglicerydów, przez co zmniejszają złogi cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych.

 

Błonnik

Nasiona Chia są doskonałym źródłem błonnika – w 2 łyżkach nasion jest go aż 10 gramów, czyli jedna trzecia zalecanej dziennej porcji do spożycia. Dzięki temu już mała porcja daje długotrwałe uczucie sytości, co szczególnie sprzyja odchudzaniu. Dlatego jeśli chcesz zrzucić kilka kilo, koniecznie sięgnij po nasiona chia.

 

Przeciwutleniacze

Nasiona Chia są bogate w przeciwutleniacze, dzięki czemu pomagają w walce z wolnymi rodnikami, nowotworami oraz opóźniają proces starzenia się. Wysoka zawartość przeciwutleniacza wpływa też na okres przydatności do spożycia – chia możesz trzymać w szafce nawet dwa lata bez żadnego uszczerbku na ich jakości.

 

Minerały

Dwie łyżki nasion chia zawierają 18% zalecanej dziennej ilości do spożycia wapnia, 35% fosforu, 24% magnezu oraz 50% manganu. Te składniki pomagają zapobiegać nadciśnieniu i utrzymać optymalną wagę.

 

Bezglutenowe

Nasiona Chia nie zawierają glutenu, dlatego  wszystkie korzyści żywieniowe nasion chia można uzyskać będąc na diecie bezglutenowej.

 

 

Jak jeść nasiona chia?

Możesz je po prostu dodać do sałatki, posypać nimi kanapkę lub zmieszać z wodą i wypić. Nam najbardziej smakują jako deser, tak zwany pudding chia. Oto przepis na tę pyszność:

  • 2 łyżki nasion chia
  • 1 szklanka mleka (krowiego lub roślinnego)
  • owoce sezonowe

 

Do miseczki lub słoiczka wsypać nasiona chia, zalać mlekiem i dokładnie wymieszać. Wstawić do lodówki. Po 15 minutach ponownie dokładnie wymieszać (nasiona mają tendencję do sklejania się na dole). Wstawić na całą noc do lodówki. Rano pudding udekorować owocami i podawać.

Nam odpowiada wersja bez dosładzania. Możesz jednak posłodzić mleko (np. ksylitolem lub stewią). Polecamy także spróbowanie wersji z ½ szklanki mleka kokosowego i ½ innego. Pachnie niesamowicie! Smacznego!

You may also like...